Bagan – miasto jak z bajki

Wraz ze Stef, moją kompanką podróży, dotarłyśmy do Bagan o 4 nad ranem. Na początku pobytu w Birmie zastanawiało mnie, dlaczego wszystkie autobusy nocne odjeżdżają o takich godzinach, by do celu dotrzeć o wyjątkowo wczesnej porze. Jak nie wiadomo, o co chodzi, to oczywiście chodzi o pieniądze. Firmy transportowe mają specjalne układy z kierowcami taksówek i rozkłady planują tak, by do miejsca docelowego dojechać, gdy nie działa jeszcze komunikacja miejska. Dodatkowo autobusy zamiast w centrum miasta zatrzymują się często na jego obrzeżach. Pasażerowie mają więc wybór: zamówić taksówkę lub spędzić kilka godzin na odludziu czekając na poranny autobus. Zmęczenie po wielogodzinnej podróży w podskakującym autokarze zazwyczaj wpływa na wybór pierwszej opcji, nawet u budżetowych podróżników. Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, że są na wygranej pozycji, więc oferowane przez nich stawki mogą przyprawić o ból głowy. Im szybciej opanuje się umiejętność targowania, tym lepiej dla nas (i dla naszego portfela). Gdy podróżuje się samotnie warto spytać innych pasażerów o wzięcie wspólnej taksówki.

Tak też zrobiłyśmy. Wraz z trójką innych turystów z naszego autokaru wynajęliśmy taksówkę i ruszyliśmy do miasta. Nasz ‘apartament’ nie należał ani do najpiękniejszych ani do największych (nie mieściła się tam nawet walizka Stef, także musiała otwierać ją na korytarzu). Ceny w Bagan są jednak wyższe niż w innych miastach Mjanmy, więc cieszyłyśmy się ze znalezionego pokoju za 10$.

Birma, Mjanma, nocleg w Birmie

Po krótkiej drzemce byłyśmy gotowe na zwiedzanie starego miasta. Najlepszym sposobem na przemieszczenie się po Bagan jest wynajęcie skutera. Żadna z nas nigdy wcześniej nie jeździła na dwóch kółkach, ale na szczęście nabyłyśmy tę umiejętność w miarę szybko. I prawie bezproblemowo, nie licząc jednej wywrotki, nieustannego zakopywania się w piachu i przebitej opony.

jazda na skuterze w Bagan

Magiczne miasto

O odwiedzeniu Bagan marzyłam od długiego czasu. Gdy pracowałam w Anglii, na tapetę w laptopie ustawiłam sobie widok tamtejszych świątyń, by motywować się do zarabiania na wyjazd. Miałam jednak pewne obawy, że miasto nie będzie na żywo tak piękne jak na zdjęciach. Zdarza się, że na przerobionych fotografiach dane miejsce wygląda dużo lepiej niż w realu. Gdy przed wyjazdem zobaczymy wiele takich obrazów, możemy potem poczuć lekkie rozczarowanie.

W przypadku Bagan było jednak inaczej. Miasto na żywo zrobiło na mnie jeszcze większe wrażenie niż na zdjęciach. Patrząc na pocztówki można by pomyśleć, że to tylko kilka świątyń stojących pośród drzew. Skąd w ogóle ten zachwyt… Tymczasem Bagan to ogromne antyczne miasto z liczbą pagód sięgającą ponad 2000! Budowle powstałe w IX wieku zachowały się do dziś w świetnym stanie. Odkrywanie ich niesamowitych wnętrz, rozszyfrowywanie mających ponad tysiąc lat fresków i gubienie się w uliczkach dawnego księstwa to niesamowita podróż w czasie. Wschód i zachód słońca obserwowany ze szczytu pagody to jeden z najpiękniejszych widoków jaki miałam okazję zobaczyć (zdecydowanie warty pobudki o 4 rano!).

Birma, Mjanma, zachód slońca

Niesamowite wschody i zachody słońca w Bagan

Birma, dziecko

Produkcja napoju z trzciny cukrowej

Mjanma w porównaniu do krajów takich jak Tajlandia, Kambodża czy Laos jest dużo rzadziej obieranym przez turystów kierunkiem. Granice dla przyjezdnych zostały otwarte dopiero w 2011 roku (choć wciąż niektóre rejony kraju są niedostępne dla obcokrajowców) i od tamtego czasu liczba odwiedzających stale rośnie. Nie spotkamy tu jednak tłumów takich jak w Grand Palace w Bangkoku czy w Angor Wat. Będąc w Bagan wiele świątyń możemy mieć tylko dla siebie. Myślę, że to wciąż dobry czas na odwiedziny tego magicznego miejsca.